Ongelma; Vetoketju ei luista tai vetoketju ei mene kiinni, vaan nykii kiinni vedettäessä.
Ratkaisu; Erityisesti talvella kannattaa huolehtia, että vetoketjut luistavat hyvin - pakkasella tietyntyyppiset ketjut rikkoontuvat helposti ja varsinkin silloin, jos niitä repii väkisin kiinni. Kannattaa aina silloin tällöin laittaa vetoketjuun tahraamatonta silikonisprayta, jota saa esimerkiksi huoltoasemilta ja muista liikkeistä, kuten Biltema, Puuilo, Clas Ohlson... Meidän sprayssa tuli "pilli" mukana, jolla tätä saa suihkutettua tarkasti, mutta tahraamatonta suihketta voi käyttää ilmankin.
Myös kynttilällä voi hangata vetoketjua, mutta se on sotkuisempi tapa kuin sprayn suihkuttaminen. Huomaa, että silikonisprayta kannattaa suihkuttaa luistamattoman vetoketjun vetimeen ylhäältä ja sen jälkeen vetää vetoketjua kiinni ja auki muutaman kerran.
Umpivetoketjun päätyyn on helppo vaihtaa metallinen pala, mutta myös vetoketjun yläosaan on saatavilla varaosia. |
Vetoketjuja on erilaisia eri käyttötarpeisiin, tässä muutamia esimerkkejä piilovetoketjuista hammasketjuihin sekä spiraaliketjuihin. |
Ongelma; Vetoketju aukeaa keskeltä tai alaosasta.
Ratkaisu; Vetoketjun kelkka on liian löysä tai hampaat vioittuneet. Kiristä vetoketjun kelkkaa molemmilta puolilta pihtien avulla ja tarvittaessa vaihda samankokoinen (korkeus _ja_ leveys) kelkka tilalle ylä- tai alakautta. Yläkautta voi vaihtaa avoketjuun (takkiketju) ja alakautta vaihdetaan umpiketjuun eli haalarit, taskujen vetoketjut ym. Jos kelkan kiristäminen tai vaihtaminen ei auta, niin vaihdata vetoketju ompelijalla, yleensä takin vetoketjunvaihto maksaa takista riippuen 17-25 euroa, joskus enemmänkin materiaalit, vetoketjun laadun, mahdolliset painonapit ja muut yksityiskohdat huomioiden. Kenkien vetoketjuja en ole joutunut itse vaihdattamaan, mutta nyt alkuvuodesta vaihdatan yksiin nilkkureihin vetoketjun ja sitten olen viisaampi sen hinnan osalta.
Huom. Joskus kelkan uusiksi pujottaminen voi auttaa, joskus lapsena talvitakkini taskun vetoketju korjattiin näin ja toisen pään suutari liimasi kiinni, ettei hampaat pääse irtoamaan toisistaan ketjun umpinaisesta päästä. Käytän itse tarvittaessa töissä metallisia varaosia tätä varten.
Joskus myös voi olla, että vetoketjun hampaat ovat menneet vinoon eli jos ketjussa on selkeästi muutamat hampaat tiiviimmin tai harvemmin kuin muut, niin niitä voi vääntää takaisin paikoilleen esimerkiksi pienten saksien kärjen tai mattoveitsen avulla.
Ongelma; Vetoketjun hampaita lähti irti / vetoketjun osa hajosi / vetoketjun reuna repesi
Ratkaisu; Näitä ei saa korjattua ilman vetoketjun vaihtamista, ellei kyse ole vetimestä, yläosan metallipaloista tai umpiketjun alaosan hajoamisesta. Eli tällöin vie kengät tai vaate suutarille tai ompelijalle.
Jos vetoketju hajoilee jatkuvasti, niin silloin todennäköisesti vetoketju ei ole oikeanlainen. Eli työhaalareissa, talvitakeissa ja muissa liian heppoinen vetoketju hajoaa helposti, sama juttu mikäli vetoketju ei ole oikeanlainen tuotteen käyttötarkoitukseen nähden. Kannattaa siis arvioida tätä tarvittaessa.
Myös vetimiä erilaisiin vetoketjuihin saa ns. varaosina tai vanhoista aiemmin puretuista vetoketjuista, joita ei voi korjata muuten kuin koko ketjun vaihtamalla. |
Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä, jos vetoketju menee rikki. Kysy ihmeessä, jos tulee jotain muuta mieleen rikkinäisiin vetoketjuihin liittyen! Kenkien hoitoon liittyvät vinkit löydät kenkäjoulukalenterin luukun 10 takaa täältä. Leppoisaa Joulupäivää teille.
Todella hyvä postaus etenkin kun kaikki meistä varmaan törmää usein elämän aikana näihin rikkonaisiin vetoketjuihin. Mulla on yksi ulkoilutakki, missä vetoketju meinaa välillä avautua alhaalta, kun sen pistää kiinni. Aina ei kuitenkaan näin käy, mutta välillä :D
VastaaPoistaKiitos Kata! :) Tämä on tosiaan yksi haetuimmista aiheista ollut aiemmin, kun olin vastaavan vähän lyhyemmän postauksen julkaissut tästä aiheesta. Varmasti törmätään rikkonaisiin vetoketjuihin, nykyään osaan laitetaan tehtaalla liian kapeat tai muuten sopimattomat vetoketjut, jotka sitten hajoavat. Mutta on halvempaa ja tiputtavat pikamuodin hintaa entisestään, kun ei tuotteita ei edes tehdä kestämään. Sama juttu muutaman halpisfirman korkokenkien kanssa - korkolappujen matskuissa säästetään, eli niihin ei välttämättä löydy uusia korkolappuja ja jos käytetään normaaleja ns. standardilappuja, niin korkolapun vaihtojen määrä on rajallinen, toisin kuin laadukkaissa kengissä.
PoistaOlipa hyvä postaus! Juuri tuossa tuskailin erään lempparipaidan vetoketjun aukeilua itsekseen, niin täytyypä kokeilla kirrailla sitä hieman..:) Nää huoltopostaukset on kyllä hyviä, aina joku niksi tarttuu näistä mukaan! ♡: Maria L
VastaaPoistaKiitos Maria! <3 Kokeile ihmeessä ja jos näillä ei tokene, niin vaihto onnistuu aina. ^^ Ihana kuulla, nämä korjaus- ja huoltopostaukset ovat olleet kyllä suosittuja. <3 <3
Poistatommoset pihdit on kyllä loistava keksintö :D pitäis kans ite ostaa tollaset, oon jollain mun poikaystävän raksa pihdeillä parit vetoketjut korjannut mutta ne ei oo ihan noin kätevät vaikka saa ne niilläkin korjattua kyllä :'D
VastaaPoistaJoo, noi on kyllä tosi hyvät! :) Miehellä on hirveesti noita työkaluja, niin noista nämä sinivartiset ja yhet sivuleikkurit on päätynyt tuonne miun ateljeelle, kun on ollu tarvetta. :D Mut vastaavia oon kyl rautakaupoissa nähnyt aina silloin tällöin, tän malliset on just parhaat vetoketjujen ja korsettien spiraaliluiden lyhentämisen sekä päiden laiton kanssa. :)
Poista